AKO VZNIKAJÚ TRENDY

0 farebnosti textilného sveta rozhoduje niekoľko osobností a firiem rôzneho zamerania – je to skupina sociológov, prognostikov, filozofov, antropológov, dizajnérov a ďalších. Ako sa dalo a dá dostať medzi tých niekoľko ľudí, ktorí tvoria našu farebnosť, by sa dala napísať kniha a to by si vyžadovalo samostatné pátranie. Aspoň o niektorých významných formátoch z tejto oblasti. Veľtrh Heimtextil¹ každoročne poskytuje pohľad na témy v oblasti interiérového dizajnu, aj textilu a určuje farebnosti a materiály na nasledujúce obdobie. Tieto odporúčania slúžia dizajnérom a vývojárom ako inšpirácia až príručka pri svojej práci. Na obdobie 21/22 určil zastrešujúcu tému „Nothing New, Everything New“ / „ Nič nové, všetko nové“. V tejto novej sezóne externí spolupracovníci Heimtextilu prišli s myšlienkou, ktorá je v súlade so zmenami celosvetového postoja k environmentálnej záťaži zeme. V 20. storočí sa zmenilo nakupovanie z nutnosti uspokojiť potreby na zábavu a rozmar, avšak v 21. storočí sa obraciame späť k starej dobrej požiadavke, ktorá sa teraz javí ako nová, aby produkty vydržali čo najdlhšie. Tento prístup k materiálu aj dizajnu hlása Heimtextil. V posledných desiatich rokoch pozorujem všade okolo seba, že sa objavujú dávno zabudnuté myšlienky i zvyklosti. Je trendom oprašovať z minulosti dobré princípy aj vzťahy medzi nimi a dávať im nového ducha 21. storočia, niekedy v podobe inovatívnych prístupov, inokedy v podobe technologických vymožeností. Ale dôležité je, aby to všetko bolo v súlade s prírodou, a teda treba mať na zreteli udržateľnosť našej zeme. Sme na dobrej ceste. Vznikol akýsi manifest¹, ktorý vyhlásil Heimtextil s Medzinárodnou radou pre trendy, ktorého heslom je ŠETRÍME ZDROJE. V tomto manifeste ide o to, aby sa dbalo už pri navrhovaní trendov materiálov na čo najmenšiu stopu aj na to, aby nezostával zbytočný odpad pri prezentovaní na výstavách alebo v showroomoch.

Alberto&ROY² je talianska firma, ktorú založil roku 1955 Pietro Albert, textilný dizajnér s veľkou kreativitou a vizionárstvom. Vydával katalógy so vzorkovnicami nových vzorov, potlačených materiálov, vzoriek utkaných na malých krosnách, športovými a technickými tkaninami aj dekoráciami interiérov, a to všetko vo farbách trendu. Každý rok vytvára 10 000 nových textilných vzoriek, určujú sa tak trendy pre budúcnosť. S ich heslom: „ Móda je schopná recyklovať minulosť

a vytvárať nové návraty.“

Paris déco home³ je medzinárodný veľtrh nábytku, osvetlenia, kobercov, bielizne a dekoratívnych doplnkov. Dôraz dáva na ponuku textilu a tapety. Každý rok predstaví trendy pre budúce obdobie. TREND book je spoločnosť, ktorá informuje o trendoch materiálov, farieb a predáva knihy približujúce príbehy trendov. Na ich stránke sú k dispozícii zadarmo krátke videá na https://www.trendesignbook.com/blog/decor-trends/textile-trends-for-2020-from-paris/.

PANTONE je medzinárodne známa a platná vzorkovnica farieb. Grafici ju používajú ako nezameniteľné označenie farby loga či farby firmy. Používa sa vo všetkých odvetviach textilu. A čo je zaujímavé, každý rok pribudnú nové odtiene, dnes existuje vo vzorkovniciach PANTONE niekoľko tisíc odtieňov farieb. Takáto farebnica nie je lacná, stojí od 60 € až  do 1 300 €. Pantone vydáva vzorkovnice pre jednotlivé odvetvia podľa vyhlásení o trendoch a farbách. Pozrite na  https://www.pantone.com/eu/en/Italex predáva katalógy trendov, látok pre odevy na 2 roky dopredu. Vytvára ich na základe informácií od Medzinárodnej rady pre trendy, pozrite https://www.italtextrends.com/.

Za socializmu v Československu udával trendy každoročně ÚBOK (Ústav bytové a oděvní kultury). Inšpirovali sa svetovými trendmi najmä z Talianska, v Bielle ateliéroch: Alberto&ROY, Italtex. Fundamentals of Natural Fibres and Textiles4 zostavil Md. Ibrahim H. Mondal. Je to kniha, ktorá vychádza v marci 2021 a hovorí o zameraní textilného priemyslu na hľadanie alternatívnych zelených vlákien, čím myslí vlákna plne recyklovateľné  a biologicky odbúrateľné, ako náhrada za syntetické vlákna. Táto kniha by mala poskytnúť ideálne vstupné informácie a mala by určiť smerovanie v oblasti textilu vedcom, inžinierom, dizajnérom, študentom. Je diskutabilné, či celý „cirkus“ okolo trendov nie je antienvironmentálny. Na jednej strane je to dobrý kanál na šírenie dobrých myšlienok, ale tým, že každoročne udáva nový trend, nabáda fabriky, dizajnérov aj spotrebiteľov na výmenu svojich už rok starých textílií. Iné by bolo, keby začali nabádať na ponechanie si vecí až do ich rozpadu. Veľká zodpovednosť sa kladie na spotrebiteľa, ktorý má odolať nátlaku na spotrebu.

Farbou roka 2021 je žltá PANTONE Iluminating 13-0647 a k nej doplnok sivá PANTONE 17-5104.

 

¹ https://heimtextil.messefrankfurt.com/frankfurt/en/programme-events/trends.html

² thttps://www.alberto-roy.com/en/portfolio_category/colori-en/

³ https://paris-deco-home.com/

4 https://www.bookdepository.com/Fundamentals-of-Natural-Fibres-and-Textiles-Md.-Ibrahim-H.-Mondal/9780128214831?redirected=true&utm_medium=Google&utm_campaign=Base5&utm_source=SK&utm_content=Fundamentals-of-Natural-Fibres-and-Textiles&selectCurrency=EUR&w=AF7KAU99ZQ5PJFA8VRP1&pdg=pla-293946777986:cmp-10334799763:adg-104286865833:crv-443146446366:pos-:dev-c&gclid=CjwKCAiA65iBBhB-EiwAW253WzwL4oMleG0qn8cfvqmJ0m2mbmeA9oW8o9wgstbvYTReb9nI964Z-xoCbZ0QAvD_BwE